Oranews.tv

The website oranews.tv is primarily a republisher of materials produced by the journalists of the television stations Ora News and Rtv Ora. The website has a group of journalists working on online publications, while the video materials are sourced from the two television stations.

On the website, it is declared that Gloria Sadushi is the administrator, implying that the website is under the ownership of Ora News Shpk (formerly Channel One), owned 70% by Astrit Sejdini and 30% by the Agency for the Administration of Seized and Confiscated Assets.

The confiscated shares belonged to Ylli Ndroqi, who is a brother-in-law of Astrit Sejdini. Ndroqi's shares in the company were confiscated by the decision of the Special Court of Appeal in April 2023.

Key facts

Audience Share

MissingData

Ownership Type

Private; State Owned

Geographic Coverage

Global

Content Type

free content

Data Publicly Available

ownership data is easily available from other sources, e. g. public registries etc.

2 ♥

Media Companies / Groups

Ora News LLC

Ownership

Ownership Structure

OraNews.tv is owned by shareholder Astrit Sejdini, who holds 70% of the shares, while 30% of the shares are owned from the Agency for the Administration of Confiscated Assets.

Voting Rights

Decisions for the company are made by Sejdini and the administrator of the Agency for the Administration of Confiscated Assets.

Individual Owner

Media Companies / Groups
Facts

General Information

Founding Year

2007

Affiliated Interests Founder

Ilda Prifti

In 2006, Ilda Prifti, then 18 years old, founded a company named Ora with an initial capital of 100,000 lekë (1,067 USD) to establish a local television station based in Tirana. In January 2007, in addition to the television station, a website was also registered with the address oranews.tv. There are no other known interests associated with the founder. She is not involved in any other businesses after this.

Affiliated Interests Ceo

Gloria Sadushi

Was appointed as the administrator of Ora News company in May 2023, by the decision of the administrator of the Agency for the Administration of Seized Assets, Farudin Arapi, who manages 30% of the confiscated shares of Ylli Ndroqi and Astrit Sejdini, who own 70% of the shares. Sadushi is also declared as an administrator on the oranews.tv website. She does not appear to have any other known interests.

Affiliated Interests Editor-In-Chief

Herion Mesi

Has been a journalist for over 15 years. He has mainly worked in print media, and in 2021 he joined RTV ORA and Ora News. He is the editor-in-chief of the website that serves both television stations.

Affiliated Interests other important people

Ylli Ndroqi

the former owner of 60% of the shares of the Ora Sha company, made his first appearance as a businessman in Albania in 2003 when he registered the company Yldon sh.p.k, whose capital quickly increased. In 2007, Ndroqi entered the media industry and purchased the shares of Ora News (now RTV Ora) from Ilda Prifti for 25 million lekë. In 2011, he transferred 40% of the shares to his spouse, Mimoza Ndroqi
In December 2010, Ylli Ndroqi acquired 100% of the shares of Teknotrade sh.p.k for 265,000 euros. The company was renamed Channel One and later Ora News. The shares of this second company changed hands several times between Ndroqi and his partner Astrit Sejdini, who currently owns 70% of the shares.
Ylli Ndroqi has established several different companies. Based on publicly available financial statements, the years 2013-2016 were the best years for Ndroqi's businesses. In 2015, his main company, in cooperation with other firms, signed a concession contract for the construction of a yacht port in Durrës, a project that did not materialize. Albania Bay Marina, owned 50% by Ndroqi, has been suspended.
In 2020, the Special Anti-Corruption Structure (SPAK) initiated investigations into Ndroqi's wealth based on anti-mafia law, citing his arrest in Turkey in 1998 and an arrest warrant from Italy in 2006 as reasons for suspicion. According to SPAK, Ndroqi is also linked to drug trafficking, and his wealth cannot be justified by legal sources. The anti-mafia law requires the accused person to provide evidence for their wealth. The First Instance Special Court and the Appeals Court found the accusations to be justified.
The shares of the Ora company, held under the name of Ylli Ndroqi (60%) and his spouse (40%), including the radio, were confiscated in April 2023 by a decision of the Special Court of Appeal Against Organized Crime and Corruption, based on anti-mafia law.
The shares were transferred to the Agency for the Administration of Seized and Confiscated Assets in September 2023 after the Supreme Court rejected a request to suspend the decision made by Ndroqi and his spouse.
In addition to the shares of the company that controls RTV ORA, Ylli Ndroqi also had 30% of the shares in the sister television Ora News, formerly Channel One. Furthermore, his shares in all companies and several private properties were confiscated.
Ylli Ndroqi and his spouse have registered an appeal in the Supreme Court against the confiscation decision.
Apart from his business, Ndroqi served as the honorary consul of the United Mexican States in Albania for 6 years, from 2012 to 2018, and for a period of time as the President and later the Honorary President of the Association of Honorary Consuls in Albania. In 2022, he was sanctioned by the U.S. Department of State for involvement in organized crime and corruption.

Contact

Rruga Aleksander Moisiu, Ish-Kinostudioja "Shqiperia e Re", Tirana, Albania.

Email: info@oranews.tv

Tel: +355 42 34 7577

Financial Information

Revenue (in Mill. $)

Missing Data

Operating Profit (in Mill. $)

Missing Data

Advertising (in % of total funding)

Missing Data

Market Share

Missing Data

Further Information

Meta Data

The ownership structure and financial statement are publicly available on the Albanian National Business Registry. The financial data of the online website are not published separately from the data of the TV station. The Central Bank's average exchange rate for 2022 was used to convert the amounts into USD.

  • Project by
    BIRN ALBANIA
  •  
    Global Media Registry
  •  
    Funded by European Union