Ora News

Ora News is one of the television channels dedicated to 24-hour news broadcasting. The TV station also has a wide range of programs focused on current events in Albania and news from around the world. The television station is affiliated with RTV Ora, both of which share the same founder and former shareholders and were recently under the umbrella of the Ndroqi Family.

Ora News programs are rebroadcast on the Radio Ora waves, while the sister channel, RTV Ora, primarily focuses on debate shows, but both channels exchange their programs and productions. Furthermore, the key journalists are present on both channels. In addition to the two television stations and the radio, there is also the website Oranews.tv in the same group, which republishes and broadcasts materials generated by the television stations.

However, the fate of the connection between these channels is unclear after the confiscation of RTV ORA and the radio, owned by Ora Sha, in September 2023, following the Supreme Court's rejection of the former owners' appeal against the confiscation decision made by the Special Court of Appeal in April 2023. Ora Sha was owned by Ylli Ndroqi and his spouse. Ora News was also affected by the confiscation, with 30% of the shares previously owned by the Ndroqi family falling under state management.

The history of Ora News, as it stands today, includes a series of transactions that began with the establishment of a simple trading company by two Italian businessmen in 1993. The company, "TEKNOTRADE LTD," was involved in the wholesale and retail trade of various goods. The company's shares were traded several times.

In 2003, the company underwent further changes, as the Italian businessmen initially sold or donated their shares to Albanian businessman Geront Selenica and The Point company.

A decision by the Supreme Court in 2013, which examined an administrative dispute between the company and the National Council of Radio Television (now the Audiovisual Media Authority), indicates that the company had been broadcasting under the name Tele 1 since 2003. According to this decision, the company had violated its license by rebroadcasting channels like CNN and BBC without the appropriate rights. However, the court ruled in favor of the company in its dispute with the National Council of Radio Television.

At the National Business Center, the company did not report any activity until 2010, except for the 2007 balance sheet, which showed a profit of 103,000 lek. In 2010, the company was purchased by Ylli Ndroqi for 200,000 euros and changed its name to Channel One.

Ndroqi had previously bought Ora News (now RTV Ora) shares for 25 million lek from Ilda Prifti, an 18-year-old at the time with no other commercial activity. Prifti had registered the company in her name and can be considered the founder of the brand, despite subsequent changes.

From this point on, the two television stations became fully integrated, although there were changes in ownership. In 2010, Ndroqi donated 40% of Ora Sha's shares, which then controlled Ora News, to his wife. Meanwhile, in 2011, Channel One's shares were sold by Ndroqi to his close associate Astrit Sejdini for 26.5 million lek.

In 2013, Ndroqi bought back these shares for the same amount of money. Meanwhile, in March 2019, he sold 70% of the company that owned Channel One to Sejdini again, this time for 2.4 million lek, while the entire company was valued at only 3.5 million lek, almost 9 times cheaper than in 2011.

In September 2019, companies owned by Ndroqi, his wife, and their close associate Sejdini undertook a series of actions to unify the brand. On September 16, 2019, the channel that had been broadcasting as Ora News was renamed Rtv Ora and transformed from a 24-hour news channel into a generalist television channel, including entertainment and movies in its broadcast, as well as the main debate shows of Ora News. Meanwhile, the channel previously known as Channel One was renamed to Ora News.

These changes were announced on the oranews.tv website but were not reflected in the National Business Center. This change also affected the oranews.tv website and Radio Ora. All media outlets use the same website and also exchange programs. The renaming of the two television stations occurred just a few months after Ndroqi sold his shares to his brother-in-law Sejdini for the second time. Sejdini is publicly known as "Shef Titi" and was the host of a cooking show on television.

A year later, the Special Anti-Corruption Structure (SPAK) announced the initiation of a wealth investigation, based on the Antimafia law, against Ylli Ndroqi, and in August 2020, his and his wife's shares were placed under preventive seizure. The seizure included 30% of the shares of the company Channel One, which controlled the television channel Ora News and the oranews.tv website, and 100% of the shares of Ora Sha, which controlled the television broadcasting with the Rtv Ora logo and Radio Ora.

The Special Court Against Corruption and Organized Crime found the prosecution's claim proven and ordered the confiscation of Ndroqi's assets, including shares in television and radio. Ndroqi appealed the decision.

In January 2023, before the Special Court of Appeal against Organized Crime and Corruption could consider the case, with the consent of Farudin Arapi, the state administrator of 30% of the shares confiscated from Ylli Ndroqi, the company Channel One officially changed its name to Ora News. Also, in the documents signed by the company after this change, the Ora News logo appears, similar to that used by Rtv Ora. Both television stations are broadcast live on the oranews.tv website, along with Radio Ora, which rebroadcasts their programs.

In April 2023, by decision of the Special Court of Appeal against Organized Crime and Corruption, based on the Antimafia law, Ndroqi's and his wife's shares were confiscated by a final decision.

In September 2023, the Supreme Court rejected a request from Ndroqi and his wife to suspend the decision of the Court of Appeal. At the same time, the National Business Center transferred Ndroqi's shares to the company that owns Ora News and those to Ora Sha, which controls the radio, on behalf of the Agency for the Administration of Seized and Confiscated Assets.

Meanwhile, despite the confiscation of his shares, documents show that Ndroqi co-signed the approval of the 2022 balance sheets, where the company reported a loss of 634,000 lek.

In 2022, the company was fined 50 million lek by the General Tax Directorate, on charges of evading obligations by not paying full insurance for journalists and other media employees. Company representatives considered the fine an attempt to shut them down and pointed out that the alleged violations had occurred during the time the company was managed by state appointed administrators.

Despite the business situation, the television stations have continued to maintain an editorial stance critical of the government and specifically the mayor of Tirana. Ndroqi and his supporters have described the confiscations as an attack on media freedom due to their editorial stance. Ndroqi publicly disclosed messages from the mayor of Tirana, in which the latter expressed dissatisfaction with the television station. Veliaj responded by accusing Ndroqi of blackmail. 

Key facts

Audience Share

XX.XX%

Ownership Type

Private; State Owned

Geographic Coverage

Local (Tiranë, Durrës, Fier, Elbasan)

Content Type

Free-to-air (digital)

Data Publicly Available

ownership data is easily available from other sources, e. g. public registries etc.

2 ♥

Media Companies / Groups

Ora News LLC

Ownership

Ownership Structure

Ora News is owned by Astrit Sejdini, who holds 70% of the shares, while 30% of the shares are owned by the Agency for the Administration of Confiscated Assets.

Voting Rights

Decisions for the company are made by Sejdini and the administrator of the Agency for the Administration of Confiscated Assets

Individual Owner

Media Companies / Groups
Facts

General Information

Founding Year

2006

Affiliated Interests Founder

Ilda Prifti

Back in 2006, at the age of 18, Ilda Prifti initiated the establishment of a local television named "Ora" in Tirana, starting with an initial capital of 100,000 Albanian lek (1,067 USD). By December 2006, the company's capital had grown to 25 million lek (266,794 USD), leading to the launch of the television station featuring a 24-hour news format, just prior to the 2007 local elections. There are no additional known affiliations connected to the founder. There's no record of her engagement in any further business following this initiative.

Affiliated Interests Ceo

Gloria Sadushi

Was appointed as the administrator of Ora News company in May 2023, by the decision of the administrator of the Agency for the Administration of Seized Assets, Farudin Arapi, who administers 30% of the confiscated shares of Ylli Ndroqi and Astrit Sejdini, who own 70% of the shares. Sadushi does not appear to have any other interests.

Affiliated Interests Editor-In-Chief

Brahim Shima

A journalist with over 20 years of experience and has served as the editor-in-chief of the former daily newspaper "Metropol." For several years, Shima has held the position of Director of Information at RTV Ora and Ora News.

Affiliated Interests other important people

Ylli Ndroqi

the former owner of 60% of the shares of the Ora Sha company, made his first appearance as a businessman in Albania in 2003 when he registered the company Yldon sh.p.k, whose capital quickly increased. In 2007, Ndroqi entered the media industry and purchased the shares of Ora News (now RTV Ora) from Ilda Prifti for 25 million lekë. In 2011, he transferred 40% of the shares to his spouse, Mimoza Ndroqi.
In December 2010, Ylli Ndroqi acquired 100% of the shares of Teknotrade sh.p.k for 265,000 euros. The company was renamed Channel One, and later to Ora News. The shares of this second company changed hands several times between Ndroqi and his partner Astrit Sejdini, who currently owns 70% of the shares.
Ylli Ndroqi has established several different companies. Based on publicly available financial statements, the years 2013-2016 were the best years for Ndroqi's businesses. In 2015, his main company, in cooperation with other firms, signed a concession contract for the construction of a yacht port in Durrës, a project that did not materialize. Albania Bay Marina, owned 50% by Ndroqi, has been suspended.
In 2020, the Special Anti-Corruption Structure (SPAK) initiated investigations into Ndroqi's wealth based on anti-mafia law, citing his arrest in Turkey in 1998 and an arrest warrant from Italy in 2006 as reasons for suspicion. According to SPAK, Ndroqi is also linked to drug trafficking, and his wealth cannot be justified by legal sources. The anti-mafia law requires the accused person to provide evidence for their wealth. The First Instance Special Court and the Appeals Court found the accusations to be justified.
The shares of the Ora company, held under the name of Ylli Ndroqi (60%) and his spouse (40%), including the radio, were confiscated in April 2023 by a decision of the Special Court of Appeal Against Organized Crime and Corruption, based on anti-mafia law.
The shares were transferred to the Agency for the Administration of Seized and Confiscated Assets in September 2023 after the Supreme Court rejected a request to suspend the decision made by Ndroqi and his spouse.
In addition to the shares of the company that controls RTV ORA, Ylli Ndroqi also had 30% of the shares in the sister television Ora News, formerly Channel One. Furthermore, his shares in all companies and several private properties were confiscated.
Ylli Ndroqi and his spouse have registered an appeal in the Supreme Court against the confiscation decision.
Apart from his business, Ndroqi served as the honorary consul of the United Mexican States in Albania for 6 years, from 2012 to 2018, and for a period of time as the President and later the Honorary President of the Association of Honorary Consuls in Albania. In 2022, he was sanctioned by the U.S. Department of State for involvement in organized crime and corruption.

Contact

Rruga Aleksander Moisiu, Ish-Kinostudioja "Shqiperia e Re", Tirana, Albania.

Email: info@oranews.tv

Tel: +355 42 34 7577

Financial Information

Revenue (in Mill. $)

1.09 Mln. $/ 124 Mln..Lek

Operating Profit (in Mill. $)

-0.05 Mln. $/ -5 Mln..Lek

Advertising (in % of total funding)

Missing Data

Market Share

2.1%

Further Information

Meta Data

The ownership structure and financial statement are publicly available on the Albanian National Business Registry. The financial data is for the year 2022 and pertains to the company Ora Sha, which at that time owned Ora News television. Since January 2023, the television is owned by the company Ora News Shpk. The Central Bank's average exchange rate for 2022 was used to convert the amounts into USD. Audience share for Top TV stations was provided by Idra Media, for the period of 8 May 2022 to 8 May 2023. See sources for more.

  • Project by
    BIRN ALBANIA
  •  
    Global Media Registry
  •  
    Funded by European Union